expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Makedonya

Makedonya Meydanı

Üsküp Havalimanı, Sorgu Odası
Biletlerini gezimden 2 ay öncesinden aldığım Makedonya için 16 Ocak'ta  cumartesi günü Bursa'dan İstanbul'a; İstanbul'dan Makedonya'ya giden yolcuğumda daha havalimanına iner inmez bir sorunla karşılaştık ve kendimizi sorgu odasında bulduk. Şimdi merak ediyorsunuz acaba neden? Hemen anlatıyorum...

Makedonya'nın başkenti Üsküp Havalimanına inince pasaport kontrol noktasına gittik ve olay, bir görevliye hangi sıraya girmemiz gerektiğini 'İngilizce' sormamızla başladı. İngilizce konuştuğunuzda yabancı olduğunuzu anlıyorlarmış ve açıkçası kıllık yapmak isterlerse sizi, biz de olduğunu gibi hemen bir sorgu odasına davet ediyorlarmış. Sorgu odasına gittik ve geliş amacımızı ne kadar paramız olduğunu sordular biz de öğrenci olduğumuzu ve şuan okulumuz tatile girdiği için buraya tatil amaçlı geldiğimizi telefonumuzdaki dokümanlarla destekleyerek anlattık ve 200 Euro civarında paramız olduğunu söyledik. Ardından bizim pasaport bilgilerimizi aldılar ve ayrılacağımız tarihi kağıdın altına yazdılar sonrasında oradan ayrıldık ve şehir merkezine gitmek için otobüs bileti aldık.

Stresten yanlışlıkla yırttığım ve sonrasında görevlinin şoföre söylemen yeterli, sorun yok dediği bileti Vardar Ekspress'ten 175 Dinar'a (15 Dinar=1 TL) aldık ve 20 km mesafe uzaklıktaki şehir merkezine 1 saat gibi bir sürede ulaştık.

2018'de 5 Dinar zam yapmışlar ve bilet 180 Dinar'dı.

Ocak ayında gittiğimiz için hava soğuktu ve birkaç gün önce kar yağdığı için yerlerde hala kar vardı. Otobüsten indikten sonra yaptığımız ilk şey konaklayacağımız yeri bulmak oldu...

KONAKLAMA

Konakladığımız Öğrenci Yurdu
2017'de gittiğimde konaklamak için birkaç yer baktık internetten sonrasında Makedonya'lı öğrencilerin kaldığı bir yurt bulduk ve oraya doğru yürümeye başladık.
Yurdu bulduk ve yurda girince bizi öğrencilerden sorumlu Furkan diye bir arkadaş karşıladı.
Türkiye'den geldiğimizi ve konaklamamız için yardımcı olabilir misiniz diye sorduk, ardından yurt müdürünün odasına gittik.
Yurdun müdürü Bursa Uludağ Üniversitesi'nden mezun olmuştu ve Bursalı olduğum için oradan sıcak bir muhabbet yakaladık ve yarım saat kadar sohbet ettik. Sohbetten sonra bizi gideceğimiz güne kadar ağırlayabileceklerini söylediler ve sonrasında bizi, konaklayacağımız odayı düzenleyip, odamıza götürdüler.

Yurdun öğrencileri çok sıcakkanlıydı ve hatta yurttan öğrencilerinden bazılarıyla bir akşam dışarı çıktık, bir yerlerde oturduk.
Yurtta öğrencilerden sorumlu olan Furkan da kaldığımız süre zarfınca şehri gezmemizde, polis ofisine gidip kayıt yaptırmamızda ve bazı durumlarda bize rehberlik etti.
Ve bunlara ek olarak kaldığımız süre zarfınca bizden ücret almadan kahvaltı ve akşam yemeği verdiler, gerçekten her şey dört dörtlüktü...
(Yurdun adını bilerek vermedim, suistimal edilme ihtimalinden dolayı.)

HOSTEL

City Hostel
2018'de Üsküp'e tekrardan gittiğimde geçen sene kaldığım yurtta kalamadım ve ben de hostel fiyatlarını araştırmaya koyuldum.

Konumu şehir merkezine 3 km uzaklıkta olan bir hostel buldum ve oraya doğru yola koyulduk. Hostel sahibiyle pazarlık yapıp 3 kişi bir odada günlük kişi başı 6 Euro'ya kaldık. Hostel sahibi çok iyi biriydi, kendisi İstanbul'da uzun bir süre yaşamış ve ardından Makedonya'ya gelmiş. Burada toplam 6 gün kaldık ve gayet memnunduk.

İçerde yemek pişirmek için ocak yoktu, çay ve kahveyi ücretsiz içebiliyorsunuz.

GEZİLECEK YERLER

ÇARŞILAR

Yurda eşyalarımızı koyduk ve şehri gezmek için dışarı çıktık.
Yurt çarşıya çok yakındı ve yurttan çıkınca hemen çarşıya gittik, ufak bir çarşı olmasına rağmen gerçekten de o ufak dükkanlar arasında dolaşmak çok hoş bir duyguydu. Çarşının hemen girişinde bir de halk pazarı var oradan meyve, sebze ve giyim ürünlerinden satın alabilirsiniz.
Ayrıca çarşının hemen girişince döviz ofisi var, oradan paralarınızı istediğiniz paraya çevirebilirsiniz.
Çarşının girişinde restoranlar var, istediğiniz yemeği bulabilirsiniz ve fiyatları da gayet iyidir.

TAŞKÖPRÜ

Taşköprü Vardar Nehri üzerinde, Üsküp şehir merkezinde bulunan tarihi Osmanlı köprüsü. Üsküp’ün simgelerinin en başında yer alır. Fatih Köprüsü veya Fatih Sultan Mehmet Köprüsü olarak isimlendirilmektedir.

Aynı zamanda Üsküp'ün modern şehir merkezi ile tarihi Türk Çarşısı'nı birbirine bağlayan bu köprünün üzerinde bol bol fotoğraf çekilebilirsiniz, çünkü çok güzel bir manzara görebilirsiniz bu köprünün üzerindeyken.

Ayrıca bir yorum yapmak gerekirse köprünün sol tarafı Anadolu sağ tarafı Avrupa'dır, köprünün bir tarafından diğer tarafına geçerken bunu çok net görebilirsiniz.

Ve köprünün altına inerseniz arkanıza Makedonya Arkeoloji Müzesi'ni ve Vardar Nehri'ni alarak muhteşem bir fotoğraf çekilebilirsiniz.

Taşköprü'nün altı;Arkada da Makedonya Arkeoloji Müzesi

MAKEDONYA MEYDANI

Oldukça geniş olan Makedonya Meydanı'na Taşköprü'yü geçince ulaşırsınız. Hemen sol tarafta Halkbank vardır ve hemen onun yanında da görsel videoların gösterildiği dev bir ekran vardır. Bu dev ekranlı binanın da hemen arkasında ufak bir alışveriş merkezi vardır.

Alışveriş Merkezinin Önü

ÜSKÜP KALESİ

Üsküp Kalesi
Üsküp şehrinin en yüksek tepesinde, Vardar Nehri’nin kuzeyinde bulunan Üsküp Kalesi, bugüne kadar bazı deprem ve savaşlar sonucu çok
defa zarar görmüş, çeşitli restorasyon çalışmalarıyla bugünkü haline gelmiştir.

Evliya Çelebi de, Seyahatname’de 1660 yılında gerçekleştirdiği Makedonya seyahati sırasında gezdiği Üsküp Kalesi’nin o günkü görünümünü kaleme almıştır.

Ayrıca şehrin önemli mimarilerinden biri olan Üsküp Kalesi, Üsküp şehrinin arma ve bayrağında da yer almaktadır.

Üsküp Kalesi Eteklerinde Karda Kaymak
Ve Üsküp Kalesi eteklerinde yurtta öğrencilerden sorumlu olan Furkan ile kayak keyfi!

Kayak keyfi dediğime  bakmayın, naylonların üzerinde çocuklar kadar eğlenerek kaydık o dik yokuştan.
O kadar eğlenceliydi ki, onlarca çocuğun arasına karışan aileleri arasında bizim de hiç dikkat çekmediğimizi düşünerekten en az yarım saat boyunca orada eğlendik.

Furkan(bordo atkılı) ile birlikte

Üsküp Kalesinden ayrılmadan önce Furkan,arkadaşım ve ben beraber bir fotoğraf çekip oradan ayrıldık.

Üsküp Kalesi (2018)

2018'de tekrardan gittiğimde bu sefer kaleye çıktım ve şehir manzarasına daha farklı bir boyuttan bakma fırsatım oldu. Kaleye giriş saat 19.00'a kadar filan diye hatırlıyorum, ilk gidişimizde geç kaldığımız için ertesi gün tekrardan geldik ve kaleyi gezdik.

HANLAR

Hanları ziyaret ettiğimizde gittiğimiz mevsimden dolayı içeride bizden başka kimse yoktu ve hanlar oldukça bakımsızdı.

Sulu Han

Sulu Han (Suli An,
Сули ан) 15. yüzyılda Üsküp’ün Osmanlı hakimiyetinde olduğu yıllarda, İsa Bey tarafından inşa ettirelen Sulu Han’ın, ismini hanın yakınlarındaki doğal su kaynaklarından biri olan Serava Irmağı’ndan aldığı düşünülüyor. 1963 depreminde hasar gören Üsküp’teki Osmanlı Hanları’ndan Sulu Han, restore edilmiş şekliyle hala ayakta.

Kapan Han

Üsküp’te Türk Çarşısı içinde yer alan, girişinde “Kapan Han” tabelası bulunan yapıdır. Han hakkında çok net bilgiler olmamakla birlikte, 15. yüzyıl ortalarında, Osmanlı’nın Üsküp uç beyi İsa Bey (İshakoğlu İsa Bey) tarafından yaptırılan ve İsa Bey Hanı’nın yıkılmasından sonra onun yerine inşa edilen bir han olduğu kabul edilmektedir.

Kurşunlu Han

Üsküp’teki hala ayakta olan sayılı Osmanlı hanlarından biri olan Kurşunlu Han, III. Selim için çalışan Abdul Gani adlı bilim adamının oğlu Molla Muslidin Hoca tarafından 1550 yılında yapılmıştır.

MAKEDONYA TAKI

Makedonya’nın başkenti Üsküp’te Pella Meydanı’nda yer alır.
Makedonya’nın bağımsızlık için verdiği mücadelenin sembolü olarak “Üsküp 2014” projesi kapsamında inşa edilmiştir.

CAMİLER

Murat Paşa Cami

Murat Paşa Camii
Üsküp Türk çarşısının hangi tarafından girmiş ya da yürümüş olursanız olun, Murat Paşa Camii’ni gözden kaçırmanıza imkan yoktur.

Ayrıca bu caminin solunda ufak bir çay ocağı var, orayı bir akrabasıyla işleten İsmail adında bir arkadaşın sırf muhabbeti için kaldığımız süre zarfınca her gün oraya gittik.

İsa Bey Cami

Üsküp sancak beyi ishak Bey'in oğlu Isa Bey tarafından 880 ( 1475) yılında yaptırılan cami, iki yanında misafirhane niteliğindeki tabhane odalarıyla zaviyeli camiler diye adlandırılan gruba girer. Nitekim yapı, İsa Bey'in 874'te (1469) düzenlenen Türkçe vakfiyesinde hankah olarak zikredilmektedir.
Bu caminin Arnavut bir imamı vardı gittiğimizde, bize nerelisiniz dedi ve 'Türk'üz, Türkiye'den geldik.' dedik.
Ve bize derin derin bakarak: ''Türkler her yere yardım ediyor.'' dedi.
O sözü başka bir ülkede duymak çok gurur vericiydi...

Ve imamın demesine göre , Yahya Kemal'in annesinin mezarı bu caminin avlusundaki mezarlardan biriymiş.

Alaca Cami

Alaca Camii ilk olarak 1438 yılında inşa edilmiş, ancak 17. yüzyıl sonlarında Kalkandelen`de meydana gelen yangında büyük hasar görmesi üzerine, 1833 yılında zamanın meşhur muhafızlarından Recep Paşa’nın oğlu mutasarrıf Abdurrahman Paşa tarafından yeniden yaptırılmıştır.

Ve böyle renkli ve muazzam bir camiyi ilk defa görmüştüm...

Mustafa Paşa Cami

Üsküp’teki Mustafa Paşa Cami, Osmanlı padişahları Yavuz Sultan Selim’in ve II. Bayezid’in vezir-i azamı Mustafa Paşa tarafından yaptırılmıştır.Cami, ismini de buradan almaktadır.Mustafa Paşa Cami’nin yapım yılı 1492’dir.

Caminin konumu oldukça güzel bir yerdedir ve alanı da çok büyüktür.

NE YEDİK VE NE KADAR
ÖDEDİK?

KÖFTE

Bu gördüğünüz menü de köfte,patates,pilav,peynirli salata ve içecek vardı. Gayet lezzetli olan bu menünün fiyatı da 210 Denar'dı ve restoran da Üsküp Çarşısı'nın hemen girişinde sağdadır.
Ayrıca bu menüyü çarşıda çoğu restoranda bulabilirsiniz.

BÖREKÇİ

Burası ufak bir börekçidir. Murat Paşa Cami'sinin arkasında hemen köşe bir yerde, yaşlı bir amcanın ailecek işlettiği mütevazi bir işletmedir.
Resimdeki börek ve üstündeki ekmek arası börek 30 Dinar'dır ve oldukça lezzetlidir. Ayrıca ayran da alabilirsiniz.

Fotoğraf 2018'den
Ayrıca börekçinin dukkan konumu da çok güzeldir, böreğinizi bu manzarada yiyebilirsiniz.

TETEKS HAMBURGER

Teteks, Üsküp'te çarşının hemen içinde Murat Paşa Cami'ye 200 metre mesafe uzaklıktadır. Fiyatları gayet uygun ve menüleri de oldukça doyurucudur.

Teteks'te bu hamburger gerçekten de inanılmaz lezzetli ve doyucudur. Bu menüyü geçen sene 2017'de denemiştim ve Üsküp'e  2018'de tekrar gittim. İkinci gidişimde 6 gün boyunca en az 6 tane yedim bu hamburgerden.
Bu hamburgerin fiyatı 10 Denar'dı, Türk Lirası'na çevirince 8 Türk Lirası yapıyor.

Ayran da 50 Denar, yani 4 Türk Lirası.

Teteks'in menülerinin ve ürünlerinin fiyatları.

PASTANE

Ve resimdeki muazzam menü!
2 parça tatlı ve bir macchiato 60 Denar desem inanır mıydınız?
İnanın, 60 Denar (4 TL).
Ancak burası Üsküp'te değil, Ohri'dedir.

BOCATA

Bocata Kafe
Ve her akşam sadece ballı ve limonlu çay içmek için gittiğimiz bir kafe.
Burası Makedonya Meydanı'nı geçince 200 metre ileridedir ve çok güzel bir ortamı vardır.
Verdikleri bal yetmediği takdirde tekrar isteyebilirsiniz , ücret talep etmiyorlar ve ballı, limonlu çayın ücreti de 4-5 TL civarındaydı.

LONDON BİSTRO

London Bistro
Ve bir tane daha ballı limonlu çay!
Burası da Bocata Kafe'nin hemen yakınındadır.
Buraya da aynı şekilde ballı limonlu çay keyfi yapmak için geliyorduk ve ücreti de yine 4-5 TL civarındaydı.
Ve burada masalarda ufak kırmızı bir cihaz var, tuşlara başınca garson çağırabiliyorsunuz ya da hesabı isteyebiliyorsunuz.

PLAZA DE TOROS

Plaza de Toros
Plaza de Toros, Taş Köprü'nün sağından dümdüz ilerlediğinizde, uzun yolu bitirdiğinizde hemen solda kalır ve oldukça hoş bir mekandır.
Diğer gittiğimiz yerlere göre burası biraz lüks bir yerdi. Bir tane tavuklu sandviç,patates ve içecek 10 TL  civarındaydı.

ÇAY

Ve çay!
Çay içmek için Murat Paşa Cami'nin solundaki ufak bir çay ocağına gittik ve muhabbete koyulduk. Dükkandaki amcanın yeğeni olan İsmail de gelince muhabbete doyum olmadı, bir çay bitiyor diğeri geliyordu...
Çay genelde limonla getiriyorlar  Üsküp'te ve çayın fiyatı da 10 Denar'dı. Akşam konakladığımız yerden buraya belki açıktır ihtimaliyle gelip kapalı olduğunu görünce bir sonraki gün geliyorduk, dedim ya İsmail'in Muhabbeti başkaydı...

Ayrıca Üsküp'te Harem Caffe'ye gitmenizi tavsiye ederim. Çayın ücreti 30 Denar civarındaydı ve içerde genelde Türkler var, güzel ve hoş bir mekan.

Çayın fiyatı her yerde farklı ama ortalama 10 Denar- 50 Denar arası değişiyor.

MAKEDONYA'DA BİR TEKKE

Harabati Baba Tekkesi

Harabati Baba Tekkesi veya Sersem Ali Baba Tekkesi, Makedonya'nın kuzeybatısında bulunan Kalkandelen şehrinde yer alır. Şehrin bir kenarında konumlanan bu dinî külliyenin içinde birçok yapı, bahçe bulunur. Duvarlarla çevrili tekke külliyesinin büyük ve gösterişli bir giriş kapısı vardır. Kapısı üzerinde kule bulunur.

Tekke, 1538 yılında Sersem Ali Baba veya Server Ali Baba adlarıyla anılan Bektaşi babası tarafından kurulmuştur.1799 yılında Kosova
Valisi Recep Paşa'nın kuruculuğunda bir vakıf, tekkenin içinde oluşturulmuştur. Dergâhın içindeki Mavi Konak adlı yapıyı Recep Paşa'nın veremli kızı Fatma Hanım'ın yüksekte daha temiz hava alması için yaptırdığı düşünülür.

Tekkenin kurucusu olan Server Ali Baba, Kalkandelen'e gelmeden önce Bektaşilik'te ''dedebabalık'' makamını kuran ve 1520'de ilk dedebaba olarak Hacıbektaş'taki dergâhta bu posta oturan kişidir. Ayrıca, Kanuni Sultan Süleyman' ın ilk eşi olan Mahidevran Sultan 'ın ağabeyi olması nedeniyle Osmanlı sarayı ile yakın ilişki içinde bulunmuş, Hacı Bektaş Dergâhına yerleşmeden önce devlet kademesinde mîr-i miran (beylerbeyi) rütbesine kadar yüksemiş bir devlet adamıdır. “Sersem” lakabını alışı ile ilgili rivayet şöyledir:Ali Baba gördüğü bir rüya üzerine devlet işlerini bırakıp Hacı Bektaş Veli dergâhında dinî hayata geçmek için padişahtan izin istemişti. Bu kararına şaşıran Sultan Süleyman “Sen sersem mi oldun? Vezîrlik bırakılır da orada Dervîşlik mi yapılır” deyince “Kabûlümdür Sultânım, varsın bana Sersem Alî desinler. Fakir müsaadenizi ricâ ederim”, diye cevap vermiş ve padişah da izin vermiştir.

Tekkeye gittiğimizde, tekkenin bahçesinde bazı yerlerinde 1 metreye kadar kar vardı ve yürümek oldukça zorluydu.
İçeride bizden başka kimse yoktu ancak tekkenin içerisindeki odaların birinde yaşlı bir amca vardı ve çay içiyordu, biz de rahatsız etmemek için içeri girmedik.

Harabati Baba Tekkesi Girişi

Harabati Baba Tekkesi Çıkışı

ULAŞIM

Ulaşım için taksileri tercih edebilirsiniz. Şimdi diyeceksiniz :''Taksi mi!''
Evet taksi, çünkü TL, Dinar'dan 15 küsür kat daha değerli olduğu için taksi ücretleri de oldukça ucuzdur.

Otobüs terminalinden kaldığımız yurt arasındaki mesafe 10-15 dakika sürüyordu taksiyle ve taksi ücreti de 100 Dinar'dı.
Aslında genelde 120 Dinar diyorlardı ve her seferinde de 100 deyince hemen kabul edip, götürüyorlardı.

Ulaşım için bir diğer alternatif de anladığım kadarıyla kaçak taksiler.

Bu taksiler belirli yerlerde beklerler ama taksi olduğunu anlayamazsınız, anlamak için şoförüne bakın eğer şoför müşteri ararcasına etrafına bakıyorsa, taksi mi diye sorup fiyatta da anlaşıp güvenle binebilirsiniz.

Uzun mesafeli yolculuk için olan otobüs duraklarının bulunduğu yerlerde olur bu taksiler, bildiğiniz sivil araçlardır ve fiyatları da daha ucuzdur.

ÜSKÜP POLİS OFİSİ

Bize rehberlik eden arkadaşımız Furkan, burada kalacağınız süre 5 günü(?) geçtiği için polis ofisine gidip kaldığınız yerin adresini vererek kayıt yaptırmanız gerekiyor, aksi takdirde havalimanında sıkıntı yaşayabilirsiniz demişti.

Furkan'ın da musait olduğu bir günde polis ofisine beraber gittik, çünkü Furkan Makedonca biliyordu.Gidip verdikleri formu doldurduk ve bir kağıt verdiler bize, onu aldık ardından da polis ofisinin önünde bir fotoğraf çekilip oradan ayrıldık.

2018'de City Hostel diye bir yerde kaldık ve hostel sahibi bilgilerimizi alıp kendisi kaydımızı yaptırdı ve bizim gitmemize gerek kalmadı.

ÜSKÜP'TE ERDOĞAN SEVGİSİ

Gezerken çok fazla dükkanda Recep Tayyip Erdoğan'ın posterlerini, dükkanlara asılmış olarak görebilirsiniz.

Resimdeki dükkan bir tatlıcı dükkanıdır.
Yaşlı, Müslüman bir kadın işletiyor dükkanı, ayrıca boza da satıyorlar. Teyze Erdoğan'ı çok sevdiğini söylüyor ve Erdoğan'ın konusu açılınca uzun uzun muhabbet ediyor sizinle.

Kaldığımız süre zarfınca hergün çay ocağında sohbet ettiğimiz İsmail de Erdoğan'ın oldukça fazla seveni var burada dedi.

Ayrıca Merkel'in  Erdoğan'ı ve Türkiye'yi sevdiğini ancak politikadan dolayı bunu belli etmediğini savunuyor.

Halka tatlının ücreti 1 TL civarındaydı ve lezzetliydi.

Üsküp'te Bir Dönerci Dükkanı

TOPLAM NE KADAR HARCADIM?

Toplam tutarı söyleyince eminim çok şaşıracaksınız.

Bursa - İstanbul; İstanbul - Bursa otobüs bileti gidiş geliş 50 TL.

Uçak biletini 2 ay önceden İstanbul - Üsküp olarak 340 TL'ye aldım.

Ayrıca Bursa'da 5 TL dolmuş ücreti ve İstanbul'a geri dönünce de 10 TL yemek ücreti ödedim.

Yani Makedonya'ya daha girmeden 400 TL harcadım.

Makedonya'da 6 gün kaldık ve her gün gece 2'ye kadar şehirde gezdik,yemek yedik ve kafelere gittik.

Üsküp'te Tao Clup'a gittik ve enerji içeceği alıp 5 Euro ödedik.

Makedonya'dan 2. günümüzde Kosova'ya da geçtik ve gidiş - geliş 40 TL civarında otobüs ücreti verdik.

Ayrıca Kosova'da yemek yedik ve 7 Euro civarında para ödedik.

6 günün neredeyse 4 gününde, günde en az bir kere taksi kullandık.

Özetle, 6 gün boyunca 2 ülke gezdim, Bursa'dan evden çıkıp geri evime girene kadar verdiğim en ufak ücretleri dahi hesapladım, verdiğim 2.5 TL dolmuş ücreti de dahil, ve toplam 772 TL harcadım!

Yani ufak paralar biriktirerek büyük hayallerimizi gerçekleştirebilirsiniz; unutamayacağımız anıları unutulmaz insanlarla yaşayıp bir fotoğraf karesine sığdırıp, aylar ya da yıllar sonra o fotoğraf karesine tekrardan bakıp o anı bir kez daha içimizde yaşayabiliriz...